• ONLINE

Online verbinden en activeren

Ook nu iedereen afstand moet houden, helpen wij om te verbinden en te activeren. ITHACA zorgt dat je in contact blijft met je klanten, partners en medewerkers. Om hen te raken, mee te nemen en in beweging te krijgen. Natuurlijk kun je kiezen om je evenement af te gelasten of uit te stellen. Een interessant alternatief is om je on-site bijeenkomst om te zetten naar een online evenement. Online mogelijkheden kun je ook benutten om een periode te overbruggen, via social media, podcast of een webinar. Zorg in ieder geval dat je relevant blijft voor je doelgroep(en)!


Van bijeenkomst naar webinar

Een mooie manier om -op afstand- in gesprek te blijven met je doelgroep is een webinar.
Met een goed webinar kun je inspireren en activeren. Experts houden korte presentaties vanuit de studio of vanuit huis. Onder leiding van een presentator en/of moderator wordt jouw publiek geactiveerd. Met verschillende polls en een chatvenster voor vragen stimuleren we interactie met de kijkers. Ook voor virtuele breakout-sessies draaien we onze hand niet om. Zo komen we tot bijvoorbeeld een van de volgende formats:
  • Themashow
    Op locatie met meerdere keynote sprekers, onder leiding van een presentator, met inzet van een moderator. Aangevuld met filmmateriaal, infographics en/of presentaties.
  • Expertmeeting
    Afwisseling van keynote spreker(s) en presentator(s) op ieder hun eigen locatie, aangevuld met polls, live vragen van deelnemers en onderlinge interactie.
  • Interactieve vergadersessie
    Neem je team of collega’s mee in de ontwikkelingen binnen de organisatie. Verras, overleg, wissel uit en ontdek zo nieuwe manieren van communiceren. Efficiënt, effectief & fun!
  • Creatieve brainstorm
    Verzamel heel veel goede ideeën in een online brainstorm. Je zult verbaasd staan hoeveel (meer) dit oplevert!

Een online beleving – succes verzekerd

De uitdaging voor ons is om nèt weer creatiever te zijn dan een webinar format. Inventief zijn om zo online tot een speciale beleving maken, al dan niet met off-line onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het vooraf rondsturen van recepten voor een bijpassend lunchgerecht. Bezorging van een lunch- of borrelbox roept zeker enthousiaste reactie op. Vraag je deelnemers hun favoriete nummer in een playlist te plaatsen en speel die af in een pauze.
En wat denk je van zogenaamde multihub-meetings? Kleine groepen deelnemers op locatie. De verschillende hubs worden gekoppeld voor gezamenlijke online plenaire sessies en interactie. Er komen ongetwijfeld nog allerlei varianten bij de komende periode, door te proberen, te testen, en gewoon maar te zien wat werkt en wat niet.


Online in actie

Juist in deze periode wil je zichtbaar en relevant blijven. ITHACA begeleidt je graag bij het maken van je programma-concept tot en met de realisatie en de opvolging van je online events en kan je helpen met het maken van social mediaberichten, je eigen podcast of online training.
Wil je vast weten wat de geheimen zijn van een geslaagd webinar? Hoe kun je kijkers tot het einde blijven boeien? 8 gouden tips op een rij staan hier onder.
 
Plan nu een online afspraak. We denken graag met je mee!

TOOLBOX

De presentatie van een succesvol webinar

Een webinar hosten lijkt in veel opzichten op het geven van een presentatie, maar er zijn verschillen. Wat zijn de geheimen van een geslaagd webinar? Hoe kun je kijkers tot het einde blijven boeien? 8 gouden tips op een rij.

 

  1. Voorbereiding & verwachting

Bereid je goed voor en oefen veel om hakkelen te voorkomen. Neem je presentatie op en kijk het terug, zodat je nog kunt aanpassen.
Vergeet niet dat er vaak deelnemers zijn, die voor het eerst meedoen aan een webinar. Begin met een korte uitleg over de werking en hoe je optimaal kunt meedoen. Laatkomers kunnen dan aanschuiven zonder inhoud te missen.

 

  1. Structuur & opbouw

Vertel je deelnemers hoe de structuur van je verhaal is. Dit creëert veel duidelijkheid. Bijvoorbeeld: vier visies op een bepaald thema. Als kijker weet je dan dat er 4 onderdelen volgen. Zorg wel dat ze alle 4 evenveel aandacht krijgen anders is de balans zoek. Kies qua opbouw voor een schaal: van negatief naar positief, van klein naar groot etc. Bewaar het meest interessante item tot het laatst. Zo houd je de aandacht van de kijker.

 

  1. Kort & bondig

Gebruik bij voorkeur een PowerPoint presentatie, die het verhaal ondersteunt. Let er wel op dat de informatie beknopt is en dat er één hoofdpunt per slide staat. Kijkers krijgen anders te veel informatie. Het werkt goed om een beeld te gebruiken dat het verhaal ondersteunt.

 

  1. Variatie & dynamiek

Kijkers zappen weg als ze te lang naar een monoloog luisteren. Zet daarom meerdere sprekers in, of neem er een moderator of presentator bij. Wissel regelmatig van spreker, zodat het webinar dynamisch blijft. Laat tussendoor een filmpje, een product of je eigen online platform zien, voor meer afwisseling.

 

  1. Uitwisseling & (inter)actie

Laat een webinar echt voor je werken. Stel bijvoorbeeld (poll)vragen aan de kijkers. Je hebt dan direct in het webinar de uitkomst. Vervolgens borduur je verder op de reacties. Bouw ook ruimte in voor vragen stellen en antwoorden geven. Voeg een call-to-action toe. Op die manier bied je je kijkers iets extra’s én verzamel je waardevolle data. Denk aan een gratis download, waarmee je als bedrijf e-mailadressen verzamelt. Twee vliegen in één klap.

 

  1. Afwisseling & laag tempo

Als presentator kun je niet rustig genoeg presenteren. Zorg daarom dat het tempo laag blijft en er genoeg rustmomenten in de presentatie zitten. Wissel het kijken naar het scherm af met rechtstreeks in de camera en het bestuderen van aantekeningen. Deze wisselingen komen heel natuurlijk over, zolang ze maar rustig gebeuren.
  1. Persoonlijk & benoemen

Laat het publiek weten waarmee je bezig bent, bijvoorbeeld tekenen of het opstarten van een filmpje. Duidelijk voor de kijker en makkelijker om het webinar te volgen. Benoem de mensen achter een ingestuurde vraag of opmerking. Het webinar wordt zo persoonlijker. Ook bevordert het interactie: andere deelnemers zullen zich herkennen en makkelijker ook een vraag durven stellen.

 

  1. Samenvatten & afsluiten

Deelnemers krijgen een hoop informatie te verwerken tijdens een webinar. Ze horen en zien nieuwe informatie, stemmen op polls en chatten in geval van vragen. Kortom, veel handelingen tegelijkertijd. Het kan daarom geen kwaad om af en toe samen te vatten zodat je iedereen de kans geeft om aan te sluiten.
Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk deelnemers op de actiebuttons klikken en de enquête invullen, is het van groot belang dat het einde van het webinar kort en bondig is. Anders dan bij een fysiek seminar is er voor deelnemers namelijk geen drempel om vlak voor het einde weg te gaan. Geef ze hiervoor zo min mogelijk de gelegenheid.